O tom, že aut na naÅ¡ich silnicÃch neustále pÅ™ibývá, nenà sporu. StejnÄ› tak je jasné, že silnice majà jen omezenou kapacitu. Pokud tedy chceme zachovat plynulost dopravy, je nutné tento problém nÄ›jakým způsobem Å™eÅ¡it.
Â
V souÄasné dobÄ› se k tomu použÃvajà v podstatÄ› dvÄ› metody. Jednou z nich je rozÅ¡iÅ™ovánà stávajÃcÃch vozovek. DÃky tomu na nich může být vÃce pruhů, což znamená, že po nich projede najednou vÃce aut. TÃm bude provoz plynulejÅ¡Ã a také se omezà nebezpeÄà dopravnà nehody.
Â
Â
DalÅ¡Ã metodou je stavba nových silnic, zejména obchvatů mÄ›st. Ty zase vytvářà nové cesty, po kterých mohou vozidla jezdit, což opÄ›t dopravÄ› ulevÃ. NavÃc se v tomto pÅ™ÃpadÄ› ulevà i mÄ›stům, neboÅ¥ se nebudou muset potýkat s takovým hlukem a smogem, zejména pak z nákladnÃch automobilů.
Â
Na prvnà pohled se to tedy zdá jako rozumné Å™eÅ¡enÃ, avÅ¡ak když se zamyslÃme, zjistÃme, že je v podstatÄ› neudržitelné. Aby bylo totiž možno rozÅ¡ÃÅ™it silnici Äi postavit novou, je nutné k tomu zabrat půdu. NejÄastÄ›ji se jedná o kvalitnà ornou zeminu, na které by bylo možné pÄ›stovat potraviny. A problém je, že jakmile se zde postavà silnice, obnova pole je v podstatÄ› nemožná.
Â
Â
V důsledku to tedy znamená, že zde sice mohou plynule jezdit auta, avÅ¡ak zároveň vyprodukujeme ménÄ› potravin. To je ostatnÄ› také jeden z důvodů, proÄ jsme tak závislà na dovozu – plocha naÅ¡Ã zemÄ› a zvláštÄ› úrodné půdy je již tak dost malá ve srovnánà s poÄtem obyvatel, rozhodnÄ› nenà potÅ™eba ji jeÅ¡tÄ› ubÃrat.
Â
Se zvyÅ¡ujÃcÃm se poÄtem aut vÅ¡ak také souvisà nutnost mÃt stále vÃce mÃst na parkovánÃ. Proto Äasto mizà z mÄ›st dÄ›tská hÅ™iÅ¡tÄ›, a namÃsto nich jsou zde parkoviÅ¡tÄ›. Ano, můžeme si stěžovat, avÅ¡ak auta zkrátka nÄ›kde stát musÃ, a to, co staÄilo napÅ™Ãklad pÅ™ed deseti lety, je dnes zoufale málo.
Â
IdeálnÃm Å™eÅ¡enÃm by samozÅ™ejmÄ› bylo omezenà poÄtu vozidel na silnicÃch celkovÄ›, ovÅ¡em je pravdÄ›podobné, že k tomu v dohledné dobÄ› nedojde.